Sammenhæng

Overgang fra dagpleje/vuggestue til børnehave
Vi ønsker at det enkelte barn får den bedst mulige start på sit børnehaveliv. Derfor er det vigtigt at barnet får en stille og rolig start i sit eget tempo fra dagplejen/vuggestue til børnehave. Børn er forskellige og har individuelle behov, som vi tager udgangspunkt i. For mange børn er det en stor og spændende verden at møde sin børnehave. Men det kan også være overvældende at skulle forholde sig til mange nye børn og voksne. Rutinerne kan også være anderledes end i vuggestuen/dagpleje. Derfor er det utrolig vigtigt at overgangen bliver sammenhængene for barnet skyld.

Vi har et utrolig godt samarbejde med områdets dagplejere og vuggestuer. Så når barnet har fået plads i vores børnehave, aftaler vi et besøg hvor dagplejer/pædagog komme på besøg i børnehaven. Her vil barnet møde sine nye voksne på sin stue og hilse på de andre børn. Barnet vil også have sin Fri for mobberi bamse med, så den er i børnehaven når de starter. Vores legeplads/børnehave er altid åben for dagplejere/vuggestuer, så de kan komme på besøg flere gange før start. Det er for mange børn en stor tryghed, at de kender omgivelserne og giver dermed en nemmere start for mange.
Du kan læse mere om Dagplejen i Område Syd, ved at klikke på dette link. (Åbner i samme vindue)

De fleste børn starter i børnehave, den måned de fylder 3 år. I enkelte tilfælde starter nogle børn af forskellige årsager før de fylder 3 år. Men det er noget som aftales med jer forældre og institutionen.
Vi glæder os til et godt samarbejde omkring jeres barn med jer forældre:)

Sammenhæng fra børnehave til skole
I vores børnehave, har vi alle kommende skolebørn, samlet Kvisten på 1. sal. Man starter på Kvisten året før man skal i skole. Når man går på Kvisten er man lige pludselig blevet et stort børnehavebarn. Fokus er at være selvhjulpen, hvor man selvfølgelig kan tømme opvaskemaskine, kan gøre stuen klar, dækker bord og har indflydelse på indretningen på stuen m.m.

Der er mange forskellige skolerelaterede opgaver, læse historier og genfortæller den. Huske lege, øver bogstaver, tal, rim, remser og lave skoleopgaver. En stor del af Kvisten er musikforløb, hvor børnene styrker deres motorik, sangglæde, sprog og dét at turde være i centrum, mens andre kigger på. Men det allervigtigste er at gruppen fungerer socialt og har mulighed for at danne relationer/venskaber, løse konflikter og fordybe sig i og udvikle legen. Vi vil i samarbejde med jer, skabe robuste og livsduelige børn, som har mod på at starte i skole.

Vores naturlige skole er Høng skole, som vi har et tæt samarbejde med. Hvert år planlægger vi, hvordan skole og børnehave skal arbejde sammen. Der vil i løbet af året være forskellige dage, hvor børnehaven går hen på skolen med deres pædagoger.

Her mødes de med de andre børn fra de nærliggende børnehaver, hvor der er tilrettelagt forskellige fælles forløb. Der bliver sunget, læst historie og leget forskellige lege. På den måde lærer de hinanden at kende og skaber venskaber på tværs af børnehaverne. Der vil også være en dag, hvor børnehaven besøger børnehaveklassen, og prøver at gå i skole og bagefter besøger SFO’en, hvor de kan lege. Der er desuden forskellige arrangementer, hvor I som forældre også kan komme på besøg og møde børnehaveklasselærerne og tale om fælles forventninger.

Hvis man som forældre vælger andet skoleregi, så samarbejder vi også med de skoler, så jeres barn får en god start på deres skole.

Den gode overgang mellem børnehaver og Høng skole:
Årshjul
Oktober

• Møde mellem skolegruppepædagoger, teamledere, børnehaveklasseledere og afdelingsleder til dels afstemning af forventninger og dels datofastsættelser af fælles arrangementer.
  • Børnehaveklasseleder besøg på forældremøder for skolegrupperne (eftermiddagsmøder kl. 16.00) i børnehaverne.

November

• Eftermiddagsarrangement på skole/SFO for skolegrupper samt forældre (skole og børnehaver).
  • Infomøde for forældre(skolen)
  • Indskrivning nov./dec.

Forår

• Teamlederne booker gymnastiksalen 3 datoer, hvor skolegrupperne mødes og laver fælles aktiviteter.

Marts

• Skolegrupperne inviteres til at komme og se All Stars på skolen.
  • Forældresamtaler i børnehaverne, hvor der samtales om indholdet af overlevering på skolen.

April/maj

• Børnehaveklasselederne på besøg i børnehaverne – Mie og Janne kontakter børnehaverne for dato.
  • Børnehaveklasselederne kommer til møde i børnehaven om de kommende elever – Mie og Janne kontakter børnehaverne for dato.
  • Mundtlig overlevering af sprogtrappen, som indgår i overleveringsmødet.
  • Skolegrupperne på besøg i skolen (skole og børnehaver) dage i april/maj fra kl. 9.45-11.25 – herefter besøg i SFO til madpakkespisning og leg til kl. 13.00

Maj

• Åbent Hus i børnehaveklassehuset og i SFO (skolen) i maj fra kl. 16.00-17.00.
  • Møder om børn med særlige behov (skole/SFO og børnehaver). Teamlederne kontakter Pernille, hvis der skal holdes samarbejdsmøder før skolestart.

• Infomøde for børn og forældre (skolen) – i juni måned fra kl. 19.00-20.30.

Du kan læse følgende i vores dokumenter:

• Skoleparatheds kompetencer
  • Mål og principper for den gode overgang

Skoleparatheds kompetencer.pdf

Shape Created with Sketch.