Musik
Her i børnehaven arbejder vi målrettet med musik. Musikken understøtter barnets helhedsudvikling og ses i forhold til vores læreplaner.
Alle børn i børnehaven deltager i et struktureret musikforløb én gang om ugen. Musikforløbene har det samme overordnede tema, som vi har i aktivitetsskemaet. Musikken inddrages i næsten alle aktiviteter på et eller andet plan.
Musikforløbene er bygget op med bevægelseslege, med fokus på grovmotorikken. Forestillingslege hvor vi skal udtrykke os kropsligt, bruge vores fantasi, turde være i centrum, træne vores koncentration og evne til at tænke, handle og erkende. Stille afslutningslege med fokus på afspænding og ro i kroppen. Alle lege er understøttet af sange, rytmer, instrumenter og remser, så krop og sprog hele tiden støtter og supplerer hinanden.
Musik er et unikt pædagogisk redskab til, at støtte barnets helhedsudvikling og erkendelse. Musikken virker opmærksomhedsfangende og støtter koncentrationen. Ved at synge støttes den sproglige udvikling. Tale, stemme, åndedræt, sprogrytme og artikulation styrkes. Ved at koble bevægelse, rytme og instrumenter på styrkes forbindelsen imellem krop, sanser, sprog og erkendelse. Barnet oplever gennem sanserne. Berøring gennem følesansen, lyde gennem høresansen. Gennem synssansen oplever barnet ansigter, kroppe, bevægelser, genstande og billeder. Sanseoplevelser og erfaringer integreres og danner grundlag for tænkning og handling.
Musikken er i det hele taget med til at skærpe sanserne: høre- syn- føle- og bevægelsessanserne. For at barnet kvalificeret kan tolke og bearbejde impulser og indtryk, er det netop vigtigt at flere sanser arbejder sammen, og er i gang på samme tid, for at kunne sanseintegrere.
Musik er også med til at styrke fællesskabet og støtte de sociale kompetencer. Man skal vente på tur, lade andre end sig selv komme til, og barnet skal have robusthed i forhold til at være en del af en gruppe.