Skolegruppen

Skolegruppe
På Kvisten har vi den kommende skolegruppe. Det betyder at der arbejdes på en særlig måde med de børn, der skal i skole den kommende sommer.

Efter nytår udarbejdes et program, som de kommende skolebørn følger. Det er tilrettelagt således at der én gang om uden er skemalagt en rigtig skoletime.
Vi forsøger at komme rundt om mange fagområder. Blandt andet skal børnene arbejde med

• Dansk - f.eks bogstaver, ord og rim
  • Matematik - tal, former, mål, vægt og tegn
  • Naturfag - dyr og planter
  • Geografi - verdensdele, lande, byer og øer
  • Billedkunst - vi maler på lærred, taler om former, lys og skygge.
  • Historie - f.eks. middelalderen, hvor vi laver vores egne ridderkostumer.

Forløbet er tilrettelagt, så det er en blanding af leg og læring.
Generelt er hverdagen på Kvisten planlagt sådan, at udover de aktiviteter som ligger i forhold til læreplanerne, bruger vi rigtig meget tid på at tegne, skrive, lege og være innovative i legene. Børnene øves i at huske, genfortælle en historie og tage ordet.

Før sommerferien holder børnehaven en forårs/sommerfest, hvor de kommende skolebørn optræder med sange, som de har øvet sig på. Efterfølgende har de en fælles farvel dag, hvor de spiser mad/guf sammen på stuen.

Vi har et nært samarbejde med Høng skole og de andre skolegrupper i Høng. Det er altid planlagt et program, for året med besøg og aktiviteter på skolen.  I forårsmånederne mødes skolegrupperne på tværs af børnehaverne i gymnastiksalen. Så har de tre børnehaver forskellige aktiviteter med, som grupperne laver sammen.

Til vores forældresamtaler tager vi udgangspunkt i De 10 Skoleparathedskompetencer og Den Gode Overgang, og taler om barnet ressourcer og hvad vi i fællesskab skal have fokus på fremadrettet.
Dem kan du læse mere om under menupunktet Sammenhæng, ved at klikke på dette link. (åbner i samme vindue)
Børn sidder tæt og tegner ved bordet  Barn sidder koncentreret og læser bog
                      Fire børn fjoller til kameraet